Tim Breukers
Jop Vissers Vorstenbosch
Beeldhouwkunst en schilderkunst zijn in de ogen van Jop Vissers Vorstenbosch (1986, Veghel) en Tim Breukers (1985, Breda) zeer rekbare begrippen. In hun jonge oeuvres verleggen zij de grenzen van deze disciplines door met humor, banaliteit, kennis van tradities en technisch vernuft de bestaande conventies te tarten. Zo wordt een schilderij ineens een ruimtelijk werk en worden beeldhouwwerken via collages tweedimensionaal. In ‘Ruïnepark’ zetten beide kunstenaars de monumentale ruimte van PARK op een energieke, speelse en humorvolle wijze naar hun hand.
De opening op zaterdag 16 mei om 16.00 uur wordt verricht door Loek Grootjans, kunstenaar en filosoof.
Klik hier voor de tekst van de openingstoespraak van Loek Grootjans
Klik hier voor PDF zaaltekst
In de media:
'De -nu al spraakmakende- duotentoonstelling ‘Ruïnepark’ is een must see voor elke kunstliefhebber!'
Tillywood Magazine
'Een fascinerend 'Gesamtkunstwerk' waar de energie vanaf spat.'
Beelden Magazine
Abstracte Kunst - 11-05-2015
Brabants Dagblad - 13-05-2015
Tillywood Magazine - 18-05-2015
Brabants Dagblad - 21-05-2015
Kunstbeeld 6 - 06-2015
Trendbeheer - 14-06-2015
Beelden Magazine #2 - 06-2015
Brabants Dagblad - 07-08-2015
Brabants Dagblad - 08-08-2025
Mondriaan Fonds - 10-08-2015
Jop Vissers Vorstenbosch (1986, Veghel) maakt abstracte schilderijen en streeft ernaar deze op een onconventionele wijze te presenteren. Hij wil de kijker fysiek betrekken door zijn schilderijen een dialoog aan te laten gaan met de architectuur waarin ze gepresenteerd worden. Vissers Vorstenbosch wenst de blik van de toeschouwer uit te dagen. Hij is van mening dat het kijken naar een schilderij te vaak een passieve handeling is. Om het conventionele kijkgedrag te doorbreken tast hij wanden en vloeren aan met ritmische houten rasters waarin zijn schilderijen geplaatst worden. Het schilderij en de ruimtelijke ingreep vormen een geheel. 'Al schilderend werk ik als een houthakker. Van te voren maak ik beslissingen en verzamel wat ik nodig heb. In het doen is er geen weg terug. In de fikse klap is er geen ruimte voor correctie. De geschilderde voltreffers selecteer ik, die hebben bestaansrecht. De rest opnieuw voor de bijl.'
Tim Breukers (1985, Breda) werkt op het kruispunt van de klassieke, technisch vernuftige beeldhouwkunst, en kunst waarin relativering en het alledaagse een rol spelen. Hij probeert de grenzen van de traditionele beeldhouwkunst op te rekken, maar tegelijkertijd elementen uit de popcultuur te onderwerpen aan een plechtige sculpturale behandeling. 'Ik wil het materiaal laten spreken. Hoe het materiaal druppelt, breekt, scheurt, schilfert of vervormt. Alsof het kapot wil. Ik gebruik het instortingsgevaar om het beeld op spanning te brengen.' Meestal werkt hij met klei. In Park is hij ook met doe-het-zelf-materialen als tempex, purschuim en tape aan de slag gegaan op een installatie- en collage-achtige manier, mede geïnspireerd op de etsen van Piranesi. In de installatie Vampiranesi is hoog in de lucht een ‘Rückenfigur’ opgenomen die associaties oproept met Caspar-David Friedrich.