In deze PARKinG-expositie is werk te zien van Erzsébet Baerveldt. Ze neemt ook deel aan de tentoonstelling WAAN die van 18 september t/m 30 oktober in PARK in Tilburg te zien is. Ze toont daar het indrukwekkende videowerk 'Pieta'.
Erzsébet Baerveldt (Nijmegen, 1968) is fotograaf, schilder, tekenaar, videokunstenaar en beeldhouwer. Ze studeerde in 1990 af aan de Akademie voor Beeldende Kunst en Vormgeving in Den Bosch en in 1993 ook aan de Rijksakademie Amsterdam. Ze werd bekroond met de Charlotte Köhlerprijs en de Prix de Rome Beeldhouwen (1997).
In Erzsébet Baerveldt’s werk speelt geschiedenis, mythologie en religie een belangrijke rol. Baerveldt’s mensbeeld is doordrenkt van de dood en macht. Sinds haar 14e, toen ze de historische figuur Erzsébet Báthory (1560-1614) in een horror-prentenboek tegenkwam, is ze gefascineerd door deze Hongaarse 'bloedgravin' over wie vele gruwelijke verhalen de ronde deden en die als vampier de geschiedenis in ging. Baerveldt koos haar tot alter ego. In 1993 kreeg ze formele toestemming om haar voornaam van Sharon te wijzigen in Erzsébet, Hongaars voor Elisabeth. En ze liet door een laserbehandeling haar haargrens verleggen om nog meer op de gravin te lijken (het hoge voorhoofd was het schoonheidsideaal). Hoever kan een kunstenaar in identificatie gaan en zichzelf zo tot een kunstobject omvormen?
Baerveldt is ook geînspireerd door andere opmerkelijke vrouwen in de geschiedenis, zoals Lucretia Borgia. Over haar doen verhalen over incest, vergiftiging en moord de ronde, zonder dat daar historische bewijzen voor bestaan.
Tegenwoordig concentreert Baerveldt zich meer op christelijke thema's en leidt ze een teruggetrokken bestaan.
De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met Rabo Kunstcollectie.
Goirles Belang - 14-09-2016