Het Vincent van GoghHuis Zundert en PARK zijn twee Brabantse kunstinstellingen die een overlap hebben in hun programma’s en daarom graag de samenwerking opzoeken. PARK selecteerde een aantal kunstenaars die een werkperiode gehad hebben in het gastatelier van het Van GoghHuis. Onlangs was de werkgroep PARK (Linda Arts, René Korten, Liza Voetman en Rob Moonen) ook een maand te gast in Zundert om zelf te ervaren wat zo’n residentie inhoudt.
De vraag aan de deelnemende kunstenaars is hoe de werkperiode het werk erna heeft beïnvloed: wat is het nabeeld van de residentie en is dit nog zichtbaar in het huidige werk? Van elke kunstenaar wordt het werk uit de werkperiode gecombineerd met actueel werk.
Ronny Delrue
Speciaal voor deze expositie maakte Ronny Delrue een wandinstallatie op de bovenverdieping. Perforaties hebben voor hem een bijzondere betekenis gekregen in relatie tot Vincent van Gogh: 'De beelden, de brieven, het leven, ... van Vincent van Gogh sijpelden langzaam maar diep binnen in de voedingsbodem waaruit mijn beeldend werk ontstaat en groeit: wit en zwart, herinneren en vergeten, de onmogelijkheid om iemand of iets echt te begrijpen, zoeken en niet vinden, vinden en niet zoeken... '
Florette Dijkstra
In 2012 verbleef Florette Dijkstra in Zundert en maakte daar de serie tekeningen The Observers Book of Weather die ook als leporello werd uitgegeven. De Lefthanded Studies ontstonden tegelijkertijd omdat ze tijdelijk niet met haar rechterhand kon werken. Dit jaar maakte ze die tekeningen alsnog met haar rechterhand. In de reeks Schilderijen hernomen als tekeningen herneemt ze al haar eerder gemaakte schilderijen in potlood op papier: ‘Al mijn werk is te zien als ‘nabeeld’ van iets wat eerder is gemaakt.'
Arpaïs Du Bois
Door alles wat Arpaïs Du Bois om zich heen ziet raakt ze geïnspireerd. Dat gaat van de kleine gebeurtenissen in de intieme wereld, het huiselijke, het kleine universum van het atelier en de onmiddellijke omgeving tot de grote buitenwereld die binnen sijpelt en waarop ze reageert: 'De tijd die ik in Zundert ter beschikking had om weer helemaal Van Gogh’s werk te herontdekken was een geschenk. De urgentie die ik constant voel om heel veel te werken, heel veel vast te leggen, uren elke dag, was indien mogelijk nog groter in Zundert.'
Heringa/Van Kalsbeek
Zundert is niet alleen bekend als geboorteplaats van Vincent van Gogh, maar ook vanwege het bloemencorso. Dat is uitgegroeid tot een traditie waar iedere Zundertenaar van kleins af aan bij betrokken is. Ook Heringa/Van Kalsbeek raakten gefascineerd door het corso, met name door het proces van het bouwen van de wagens en nog meer door de sloop ervan. Het getoonde beeld Wave Beaten is tijdens de residentie gebouwd in samenwerking met corsobouwers in Zundert. Door deze ervaring werden hun volgende werken nog confronterender, met een rauwe expressiviteit, zoals te zien is in de tentoonstelling.
Wiesje Peels & Steffen Maas
Fotograaf Wiesje Peels en grafisch vormgever Steffen Maas hadden twee residenties in Zundert. Ze onderzochten daar diepgaand het leven en werk van Van Gogh en vertaalden dat naar een stroom van eigen (fotografische) beelden, in een flow. In de expositie zijn enkele van die werken te zien. GoghFlow is de titel van de publicatie die ze daarbij uitgaven in 2016, ook te zien op de wand. Daarna gingen beiden hun eigen weg. Op een vanzelfsprekende manier groeide vervolgens een samenwerking van Wiesje met dochter Trijntje Keijser, die er als klein meisje telkens bij was in Zundert. Samen maakten ze de fotoreeks Nest en de gelijknamige publicatie die speciaal voor NABEELD gemaakt is. Steffen Maas doceerde aan diverse academies in China. Voor NABEELD maakte hij de publicatie China Virus, een actuele bundeling van waarnemingen van zijn tijd in China.
Lennart Lahuis
Tijdens zijn residentie in AIR Antwerpen in 2015, georganiseerd door het Vincent van GoghHuis, heeft Lennart Lahuis een collectie teksten verzameld waarin het begrip transparantie wordt genoemd. ‘Deze term wordt in allerlei hoeken van de samenleving gebruikt, van kunstkritiek tot economie en van overheidsinstanties tot filosofie. Sinds 2015 gebruik ik zinnen uit deze collectie en reproduceer ze in glaspoeder op de wand. In het nieuwe werk dat ik voor de eerste keer laat zien verschijnen en verdwijnen de woorden ‘nebulous & unknown’ in stoom uit objecten. De woorden verwijzen naar de titel van het andere werk in deze tentoonstelling.’
Lieven Segers
Tijdens zijn residentie in Zundert was Lieven Segers fysiek weinig aanwezig, maar wel virtueel. Hij vatte de residentie op als een mentale werkperiode: zijn atelier is de wereld. In zijn afwezigheid was hij des te meer aanwezig voor de vrijwilligers van de galerie bij het gastatelier die zich continue afvroegen hoe het met hem gesteld was. Waar zou hij zijn, komt hij vandaag of morgen? Zo verwees hij ook naar de alomtegenwoordigheid van Van Gogh, naar de mythe van zijn kunstenaarschap. Hij verwerkte de citaten van de vrijwilligers uit het logboek tot een collage. Voor NABEELD maakte hij een nieuwe versie van het werk op groot formaat, passend in PARK.
Koen Vermeule
Voor Koen Vermeule is Van Gogh een kunstenaar die altijd wel ergens in het hoofd aanwezig is. Een voortdurende bron van inspiratie tot wie hij zich persoonlijk wil verhouden, ver weg van de hype die Van Goghs kunstenaarschap ook geworden is. De mensfiguur liggend op de ateliervloer die Koen Vermeule schilderde in Zundert is een model gekleed als Van Gogh. Zo ligt hij, kwetsbaar, tussen droom en dood, het lichaam is idee geworden. De helderblauwe vloer ligt bezaaid met bloemblaadjes, als de amandelbloesem van Van Gogh. De achterwand is leeg geschilderd, in zinderend wit. Zo laadt hij de scène met een stemming die verder reikt dan wat we zien, zoals in al zijn andere werk.
Renée van Trier
Het was niet de historie of het bewandelen van zijn voetsporen die Renée van Trier bij Vincent bracht. Het was de gekte, de merchandising rondom het idool Vincent van Gogh die ze toeliet. ‘Ik heb veel werken gemaakt in Zundert, schilderijen en tekeningen maar de fotoreeks raakt het meest aan Vincent. Daarin voel ik een verwantschap met het gevecht waar hij doorheen is gegaan. Ik ging een duel aan met mezelf, de reflectie in de spiegel die ik ben maar ook weer niet. Het gaat over de waanzin maar ook over afstand, in figuurlijke zin en in de letterlijkheid. De uiteindelijke fotowerken zijn klein afgedrukt, om zo de kijker dichterbij te laten komen. De grote schilderingen werken weer beter als men afstand neemt. Dit spel van dichterbij komen en afstand nemen vind ik fascinerend.'
Vanwege corona is er geen officiële opening, de tentoonstelling is te bezoeken vanaf zaterdag 12 september.
Tijdens de tentoonstelling geopend:?
vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur?
zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur?
zondag van 13.00 tot 17.00 uur?
toegang is gratis
Klik hier voor de zaalinfo
In de media: