RECI-PRO-CITY

tentoonstelling

05.10 2013

17.11 2013

PARK - een nieuw platform voor beeldende kunst - opent met haar eerste tentoonstelling: Reci-Pro-City.

PARK richt zich op actuele ontwikkelingen binnen de hedendaagse kunst én op kunstenaars met gedegen ervaring en bewezen kwaliteit. Er wordt plek geboden aan regionale collega’s maar ook aan landelijk of internationaal opererende kunstenaars, juist om een positieve bijdrage aan de discussie over actuele kunst tot stand te brengen. De werkgroep ambieert het podium van belang te laten zijn op landelijk niveau, maar bij elk project wordt met nadruk gezocht naar een inhoudelijke koppeling met de stad.

PARK is gehuisvest in de grote ruimte van de voormalige Goretti-kapel. Wie goed doet, goed ontmoet is een van de vele credo's uit het rijke roomse verleden van de kapel. Deze regel van de wederkerigheid is een van de uitgangspunten van de werkgroep PARK. Voor het eerste project nodigen de zes werkgroepsleden ieder één collega-kunstenaar uit om één kunstwerk te tonen. De gastvrijheid die het zestal individueel elders genoot wordt nu ingezet om collega's en hun werk gastvrij in Tilburg te onthalen.

De openingsspeeches werden verzorgd door Marjo Frenk (Wethouder Cultuur van Tilburg) en Ruud Vreeman (bestuurslid Stichting Park). Vervolgens was er een muzikale bijdrage van Bram Stadhouders (akoestische gitaar) en Nico Huijbregts (piano).

De deelnemende kunstenaars zijn Yago Hortal (ES/DE), Andrew Putter (ZA), Jean Bernard Koeman (BE/NL), Marcel Berlanger (BE), Jan Roeland (NL) en Kristina Schuldt (DE).






Opening



Opening



Bram Stadhouders (akoestische gitaar) en Nico Huijbregts (piano)
 

In de media:

'Tilburg is een prachtpodium rijker. Misschien wel het kunstenaarsinitiatief met de mooiste tentoonstellingsruimte van Nederland.'
Trendbeheer
 



Overzicht


Overzicht


Overzicht


Marcel Berlanger, Enseigne Méduse, 2011-12, aluminium lichtbox, neons en olieverf op glasvezel, 260 x 160 x 18 cm (voorzijde)


Marcel Berlanger, Enseigne Méduse, 2011-12, aluminium lichtbox, neons en olieverf op glasvezel, 260 x 160 x 18 cm (achterzijde)

Berlanger (Brussel 1965) onderzoekt de macht van de beelden en hun illusionistische karakter en werkt tussen hyperrealisme en abstractie. Hij doorbreekt de figuratieve illusie in zijn beelden met resolute ingrepen. In deze tentoonstelling zien we van hem een lichtbox met daarop een geschilderde still uit de film King Kong. Daar waar je in de ogen van Naomi Watts de reflectie van de gigantische aap verwacht zie je enkel de studiolampen. Zo wordt ze van de voor- en achterzijde door kunstlicht ingesloten.


Yago Hortal, SP37, 2013, acryl op linnen, 190 x 170 cm

Hortal (Barcelona 1983) is met zijn energieke expressionistische schilderijen constant op zoek naar pure abstractie, voor hem de essentie van subjectiviteit. De pasteuze vaak fluorescerende verf die met veel schwung en vaardigheid gehanteerd wordt, lijkt van het doek los te willen komen. Het werk is een visueel schildersfeest.


Jean Bernard Koeman, Observatory Crest (De Blinde Muur en het Conflict), 2012, hout, metaal, multiplex, mdf, nivea, nootmuskaat, gipsfiguur en documentatie, 460 x 256 x 218 cm


Jean Bernard Koeman, (detail)

Koeman (Barsingerhorn 1964) zoekt in zijn installaties naar een ‘mentale architectuur’, bouwsels of gebouwen met menselijke of denkende eigenschappen. Ze worden gebouwd in een ‘ensemble’ en vormen een ‘parcours’. Het bouwwerk wat hij hier toont gaat over de vriendschap tussen de kunstenaars Rietveld en Van Doesburg die samen maquettes bouwden. Uiteindelijk ging Rietveld er met de vondsten van Van Doesburg vandoor en bouwde het Rietveld-Schröderhuis.


Andrew Putter, Native Work, 2012, 21 fotografische afdrukken en 17 kleurbeelden op dvd , elk 50 x 35 cm

Putter (Kaapstad 1965) richt zich in zijn recente werk op historische contacten tussen Afrika en Europa. In zijn geënsceneerde fotografie onderzoekt hij de koloniale vooroordelen zoals die in vroege etnografische fotografie tot uiting kwamen. Met apartheid als verleden provoceert hij niet alleen maar toont hij ook de helende kracht van de tijd en het verlangen naar sociale solidariteit. Hier zien we eerst 21 foto’s van ogenschijnlijk inheemse mensen uit vervlogen tijden. Op het beeldscherm zien we echter dezelfde mensen zoals ze er nu in het dagelijks leven uitzien.


Jan Roeland, Grote Vink, 2012, olieverf op linnen, 60 x 90 cm

Roeland (IJsselmuiden 1935) schildert versimpelde alledaagse objecten, waardoor het werk soms humoristisch en laconiek aan doet. Hij werkt in lagen die zodanig geconcentreerd worden aangebracht dat de geometrie en het picturale sterk op de voorgrond treden. Het werk kan zowel figuratief als abstract gelezen worden. Hier toont de kunstenaar een van zijn recentere werken, een vink.


Kristina Schuldt, Kellnerin, 2010, olieverf op doek, 185 x 140 cm

Schuldt (Leipzig 1982) maakt wonderlijke figuratieve schilderijen en tekeningen. Wonderlijke beelden lijken te zijn ontsproten uit een oneindige fantasie. Met felle kleuren en grijzen worden in kubistische vormen figuren geschilderd in beklemmende ruimten, die doorkruist zijn met zigzaggende buizenstelsels. Haar onderwerp is de constante strijd van de mens met zichzelf en tussen mensen onderling.