LAKENS, KRANTEN EN WALVISVET

tentoonstelling

25.01 2015

01.03 2015

Een tentoonstelling met werk van Alexander Korsmit, Harry Haarsma en Waldo Bien.

De drie kunstenaars in deze tentoonstelling hebben een lange staat van dienst. Hun werk is zeer verschillend, en toch zijn er overeenkomsten. Vaak werken ze met fotografisch materiaal, maar vrijwel altijd vinden er ingrepen plaats en wordt dat beeld getransformeerd. De materiële verschijning van de werken is erg belangrijk en via de taal worden extra lagen aangeboord. 'De noodzakelijke omweg naar het beeld', zo noemt Harry Haarsma het. Gebeurtenissen in de actualiteit, persoonlijke ervaringen, elementen uit sprookjes, poëtische bespiegelingen, grote gebaren en fijnzinnige combinaties, dat alles is te vinden in deze expositie.

De opening op zaterdag 24 januari om 16.00 uur is verricht door auteur en adviseur Alex de Vries.


Tijdens de inrichting



 

Opening



Openingsspeech door Alex de Vries



Voor de tekst van de openingstoespraak van Alex de Vries, klik hier


In de media:

'Wat een verademing is het om kunst te bekijken in ruimtes waar het direct en eerlijk hangt'.
Sargasso

 

Overzichten






 

Alexander Korsmit (1951) toont een nieuwe opstelling van werken uit de serie 'Mevrouw Holle Different Sheets' die hij in 2011 maakte voor een installatie aan de Erasplaats in Tilburg waar hij woonde. Kijkend vanuit zijn atelierraam liet hij zich inspireren door een laken in de steeg, hangend vanaf vensterhoogte op de eerste verdieping. Voor elk van de acht aanliggende woningen heeft hij een laken ontworpen voorzien van symbolen, verwijzingen en citaten die een persoonlijk verhaal vertellen. Voor deze tentoonstelling maakt Korsmit een nieuwe opstelling waarin hij twee sheets combineert met zijn enigmatische pigmentschilderijen.


Alexander Korsmit, Laken met schilderij 1, laken: 2011, linnen/katoen, damast, 157 x 477,6 cm, schilderij: 1992, mixed media op linnen, 85 x 79,5 cm



Alexander Korsmit, Laken met schilderij 2, laken: 2011, linnen/katoen, damast, 157 x 434 cm, schilderij: 2006, mixed media op linnen, 99 x 104,5 cm



Alexander Korsmit, Zonder titel, mixed media in frame, 35 x 35 cm



Alexander Korsmit, Zonder titel, 2014, pigmented inkjet print, oplage 5, 29,7 x 21 cm



Harry Haarsma (1955) maakt naast schilderijen al lange tijd boeken die de nabije wereld van alledag vertegenwoordigen. In 2013 besluit hij te gaan schilderen zoals hij de boeken maakt: schuivend met denkende handen. De nieuwe werken hebben een opengeslagen krant als uitgangspunt die worden gemonteerd op linnen. Hij verdiept het wereldbeeld dat de krant hem biedt. Woord, beeld en schilderkunstige ingreep gaan op een verfijnde manier een relatie met elkaar aan. In de tentoonstelling wordt een selectie uit deze nieuwe doorlopende serie getoond. Haarsma presenteert ook een publicatie in de vorm van een krant waarin 16 van de werken afgebeeld worden; de beelden worden teruggegeven aan de krant.


Harry Haarsma, En aan de wand een reserve-maan, 2013-2014 (keuze uit 70 werken), mixed media op linnen, elk 42 x 58 cm



Harry Haarsma, En aan de wand een reserve-maan (detail)



Harry Haarsma, En aan de wand een reserve-maan (detail)



Harry Haarsma, Krant, 32 pagina’s, oplage 1000



Harry Haarsma, Ons ego is nog jong, 2014, mixed media op spiegel, 59 x 43 cm


Waldo Bien (1949). Bien’s werk is interdisciplinair. Het is sociaal gericht, vergelijkbaar met de manier waarop zijn leraar Joseph Beuys, de ‘sociale sculptuur’ formuleerde. Mythologie en wetenschap zijn voor Bien beide onderdeel van een veelomvattende levensfilosofie. Bien’s werk onttrekt zich aan categorieën. Sculpturen, tekeningen, foto's en installaties spelen alle een even belangrijke rol. Zijn werk komt voort uit een constante stroom van ideeën en onttrekt zich aan de huidige mechanismen van de kunstmarkt. In Park toont Bien de achtdelige serie ‘The Unconscious Sequence’ uit 1987-89, gebaseerd op foto's die hij maakte tijdens zijn reizen tussen 1973 en 1989. Het zijn grote barietdrukken in perspex, geconserveerd in walvisolie.


Waldo Bien, Unconscious Sequence, 1988-004 t/m 9, 1989-005/6, 185 x 135 cm (8x), mixed media, walvisbot, glassplinters



Waldo Bien, Unconscious Sequence (detail)



Waldo Bien, Unconscious Sequence (detail)



Waldo Bien, Unconscious Sequence (detail)



Waldo Bien, Cone and filter, 1995-055, mixed media, 97 x 74,5 cm