MEET

tentoonstelling

15.03 2015

26.04 2015

Een tentoonstelling met werk van Esther Kokmeijer en Hans Vijgen.

Tweehonderd jaar geleden werd ons wereldbeeld ingrijpend veranderd door wetenschappers als Gauß en Humboldt: zij waren overtuigd dat het meten van de wereld meer inzicht zou geven in het weten. In deze tentoonstelling ontmoeten twee kunstenaars elkaar die elk op hun eigen manier de wereld via verbeelding van meetprocessen visualiseren.

De opening op zaterdag 14 maart om 17.00 uur wordt verricht door Marijke Goeting, kunsthistorica.

Esther Kokmeijer wordt ondersteund door het Mondriaanfonds en O&O Rotterdam.



Eerste metingen door Esther en Hans in PARK.

Opening








Openingsspeech door Marijke Goeting, kunsthistorica


Paul Cornelissen, directeur CC Jan van Besouw in Goirle, licht het samenwerkingsproject PARKinG toe (zie onder 'activiteiten')
 

Voor de tekst van de openingstoespraak van Marijke Goeting, klik hier

 

In de media:

'Bomvol met fijne overflow van opening in De Pont; dubbeltentoonstelling MEET van Esther Kokmeijer en Hans Vijgen in die prachtige hoge ruimte van Park. Prachtig minimaal ijzersterk werk van Esther Kokmeijer: een grid van meetlinten. Van Hans Vijgen ondermeer een massa aan maquettes: meticuleus vormgegeven en keurig getekend encyclopedisch project.'
Trendbeheer

 


Overzicht

 

Esther Kokmeijer (1977)
Reizen is voor Kokmeijer een onlosmakelijk onderdeel van haar beeldend werk. In deze reizen onderzoekt ze niet alleen grenzen die topografisch en politiek bepaald zijn, maar ook natuurlijke fenomenen en absoluut gedefinieerde conventies zoals die in geografische


vastgelegd zijn. Kokmeijer reisde af naar meer dan 80 landen voor verschillende projecten. Onlangs was ze met haar werk genomineerd voor de Dolf Henkes prijs in Rotterdam.
In Park laat ze het begin zien van haar langlopende onderzoekstraject Because we Meet, dat handelt over de drang van de mens om de natuur te beheersen en controleren. Als basis van het project heeft ze de originele internationale verdragen genomen die afgesloten zijn over de drie verschijningsvormen van water (damp, vloeibaar en vast). Van die verdragen heeft ze kopieën in porselein gemaakt. De komende jaren zal ze verder werken aan dit project. In de zaal toont ze een installatie met rolmaten als raster over de wereld.




Esther Kokmeijer, Untitled, schets uit de serie ‘Definition World', rolmaten, afmeting variabel


Esther Kokmeijer, Our Agreements, onderdeel onderzoekstraject 'Because we Meet’, porseleinen kopieën van internationale verdragen, afmeting variabel



Esther Kokmeijer, Our Agreements, onderdeel onderzoekstraject 'Because we Meet’, porseleinen kopieën van internationale verdragen, afmeting variabel (detail)



Esther Kokmeijer, Untitled, schets uit de serie ‘Definition World’, wereldbol en muur



Esther Kokmeijer, Untitled, schets uit de serie ‘Definition World’, mixed media, 119 x 195 cm


Esther Kokmeijer, Journey from centre to centre (continents), mixed media, 73 x 103 cm / Journey from centre to centre (EU countries), mixed media, 98 x 73 cm



Esther Kokmeijer, Journey from centre to centre (EU countries), mixed media, 98 x 73 cm (detail)



Hans Vijgen (1952)
Vijgen laat werken zien uit zijn langlopende project Latitude 51. Zijn atelier in Tilburg, vlakbij Park, ligt op de 51e breedtegraad. Met behulp van een GPS-systeem maakt hij een virtuele reis rond de wereld langs die breedtegraad, telkens één graad in oostelijke richting. Voor elk van de 360 kruispunten met een lengtemeridiaan maakt hij met grote nauwkeurigheid een maquette en een tekening die hij projecteert op die betreffende plek. Geografische werkelijkheid en persoonlijke belevingswereld ontmoeten elkaar.
De grote stellingkast die nu te zien is in Park vormt het hart en het archief van het Latitude 51 project. Hierin worden de 360 maquettes en tekeningen opgenomen, waarvan er tot op heden 90 zijn gerealiseerd. Omdat het project nog niet afgerond is, zal de kast in de loop der jaren steeds verder worden uitgebreid. In de kast is ook een filmopname te zien van de eerste exacte nulmeridiaanlijn in het Observatorium van Parijs. In deze tentoonstelling zijn een veertigtal maquettes en tekeningen uit de kast gehaald en op schragentafels geplaatst.
Maar Vijgen volgt de 51e breedtegraad niet alleen in gedachten. Hij reist ook daadwerkelijke naar de exacte plaatsen waar de latitudelijn van land overgaat in zee. Dat is op 10 plekken op aarde het geval, en Vijgen heeft er daarvan tot nu 7 bezocht. In de kast bevindt zich het materiaal dat deze Latitude Landingen documenteert. Een aantal archiefdozen met Latitude Landing-materiaal is geopend en tentoongesteld. Een reeks foto's aan de wand laat de 7 reeds bezochte Latitude Landing-plaatsen zien. Ernaast hangen twee tekeningen: Mercator Projectie Correctie #1 en #2. Het vloerkleed achterin de ruimte laat het sterk uitvergrote satellietbeeld zien van Vijgens woonhuis/werkplaats in Tilburg. De rode lijn is breedtegraad 51. Op het videoscherm op de achterwand wordt de breedtegraad in zijn cirkelgang om de wereld gevolgd.




Hans Vijgen, Latitude 51, archiefkast, 40 maquettes en tekeningen op schragentafels, mixed media


Hans Vijgen, Latitude 51 (detail)


Hans Vijgen, Latitude Landing, foto's


Hans Vijgen, Mercator Projectie Correctie #1, Mercator Projectie Correctie #2, tekeningen


Hans Vijgen, Vloerkleed, vloerkleed met breedtegraad 51, salontafel met kompas